Implicaties

EETPROBLEMEN in de SPORT

Implicaties

 

We reiken je graag enkele uitgangspunten aan hoe je als ouder, partner, vriend, ... op een positieve en duurzame manier kan omgaan met het lichaam en de voeding van jouw kind, partner, vriend,... Zo kan je de kans op eetproblematiek verkleinen.

 

Gezondheid troef: stel verbeteren van gezondheid centraal, niet de weegschaal

 

  • Indien je een gezonde levensstijl aanhoudt en promoot dan volgt een gezond gewicht vanzelf. Vermijd focus op gewicht.
  • De ideale sporter is diegene met een gezonde geest in een gezond lichaam.
  • Fysieke vaardigheden, techniek, tactiek en mentale kracht maken de winnaars, niet enkel het gewicht telt.
  • Je kind, partner of vriend is meer dan het getal op de weegschaal. Probeer het belang van het gewicht in zijn brede context van sportprestaties te zien. Probeer niet te focussen op het gewicht, dan zal jouw kind, partner of vriend ook minder geneigd zijn dit te doen.

 

Eten als middel: geef groeigerichte voedingsadviezen

 

  • Een (top)sporter wil goed voor zichzelf zorgen: het lichaam is dan ook het werktuig dat voor prestaties moet zorgen. Het lichaam moet dan ook de nodige voedingsstoffen krijgen: niet meer, maar zeker ook niet minder!
  • ‘Zorgen voor jouw lichaam' staat gelijk aan zorgen voor een goed eetpatroon, kwalitatieve voeding, goed voelen en flexibiliteit:
    • Goed eetpatroon = Om de twee-drie uur iets eten
  • Kwaliteit = waarmee kan je jouw lichaam verwennen, wat met mate?
  • Goed voelen = in harmonie met jouw leven zijn; jouw stijl, smaak, gewoontes, sociale uitjes,...
  • Flexibiliteit = je aan kunnen passen wanneer nodig, bijvoorbeeld het eten bij competitie, verschillen in periodisering over seizoenen heen…
    • Probeer zelf zo weinig mogelijk dieetadvies te geven, verwijs hiervoor naar een gespecialiseerde voedingsdeskundige binnen de sportcontext.

     

    Tip: welk rolmodel ben jij?

     

    Gewicht en uiterlijk: leg geen nadruk op figuur en uiterlijk, wel op groei

     

    • Gewichtsfeedback geef je best alleen als het absoluut noodzakelijk is (bvb. bij teveel of te weinig focus).
    • Indien wegen een noodzakelijk onderdeel uitmaakt van de sport: hou er rekening mee dat een gewichtsmeting allerlei reacties kan uitlokken. Probeer alert te zijn voor de reactie van jouw kind, partner of vriend na een weging. Indien je merkt dat hij of zij vreemd reageert (negatief, afwijzend, geschrokken, stil), geef aan dat je merkt dat hij/zij geschrokken is van het gewicht en probeer na te gaan hoe hij/zij zich voelt.
    • Jonge (top)sporters die in hun puberteit zitten zijn zeer gevoelig voor hun veranderende lichaam. Zeker indien zij het gevoel hebben dat hun veranderende lichaam hun sportprestaties in de weg kan staan. Wees hiervoor alert! Zelfs een onschuldige opmerking kan door puberende (top)sporters als negatief begrepen worden.
    • Help bij de opbouw van een positief lichaamsbeeld: ieder lichaam is anders, ook al is de lengte hetzelfde. Vergelijken met anderen helpt niet. Integendeel, de (top)sporter moet in harmonie zijn met zijn/haar eigen lichaam.

    Welbevinden en zelfvertrouwen: werk positief zelfwaarde versterkend

     

    • Geef procesgerichte feedback in plaats van persoonsgerichte :

    Voorbeeld: 'Je backhand-techniek is veel verbeterd!' (procesgericht) vs. 'Jij ben een goede tennisser' (persoonsgericht)

    • Zorg maximaal voor de basisnoden bij het leerproces: verleen voldoende autonomie (keuzevrijheid) aan jouw kind/partner/vriend, waak over de verbondenheid (authentieke relatie en vertrouwensrelatie opbouwen) en probeer met jouw feedback het gevoel van competentie bij jouw kind/partner/vriend te bevorderen!
    • Begeleid jouw kind/partner/vriend: vermijd vergelijkingen met anderen, help jouw kind/partner/vriend te focussen op de aspecten van de sport waar hij/zij plezier aan beleeft.
    • Buig zelfkritische gedachten om: wanneer jouw kind/partner/vriend te kritisch is naar zijn/haar eigen prestaties, laat je hem/haar zich beter concentreren op wat goed was in zijn/haar prestaties.Maak hem/haar ook duidelijk dat zelfkritiek op lange termijn prestaties ondermijnt omdat dit het het zelfvertrouwen onderuit haalt.
    • Stimuleer jouw kind/partner/vriend om ook voldoende te investeren in sociale contacten of activiteiten buiten de sport. Dit zal ervoor zorgen dat het zelfvertrouwen van hem/haar niet enkel en alleen afhankelijk is van zijn/haar prestaties. Het is belangrijk dat jouw kind/partner/vriend zich goed voelt buiten de sport!
    Topsport Vlaanderen